Nyhetsarkiv

Komplett kunskap om bearbetning av en detalj

Komplett kunskap om bearbetning av en detalj

Mapal har utvecklat två referensdetaljer för flygsektorn. Dessa så kallade "generiska komponenter" täcker alla krävande bearbetningssteg som kan behöva göras i tillverkningen av hydrauliska ventilhus tillverkade av aluminium eller torsionslänkar för landningsben frästa av titan.

Varhelst något behöver en rörelse på ett flygplan finns ett ventilhus.

Klaffar, roder, landningsställ, motorer och andra komponenter styrs av hydraulik. Varje plan har många ventilhus med olika design som sträcker sig från små block till block på en halv meter. Kraven på bearbetning är dock liknande.

Mapal generic components
Hög repeternoggrannhet och pålitliga processer är fokus för processdesignen av hydrauliska ventilhus för flygplan. Den generiska komponenten är inte en kopia av en kundkomponent, utan en design baserad på verkliga bearbetningskrav

Den generiska komponenten som skapats av Mapal mäter cirka 30x30x30 cm och innehåller alla bearbetningssteg som kan behöva göras i tillverkningen av ett ventilhus, från förbearbetning till finbearbetning. Det är inte en kopia av en kundkomponent utan designades med hänsyn till bearbetningskrav för olika verkliga komponenter. MAPAL har samlat på sig erfarenheter inom bearbetning av sådana komponenter över hela världen. All kunskap har införlivats i en enda provkomponent där en mängd faktorer har tagits i beaktning.

Det innebär rekommendationer från verktygstillverkaren på lämpliga bearbetningsstrategier och skärdata. Flera olika alternativ finns ofta tillgängliga för att lösa ett problem. Till exempel kan PCD-verktyg, finborrverktyg eller flerskäriga brotschar användas för att brotscha ett hål. Varje lösning har sina fördelar. Det avgörande är alltid vilka fördelar som passar kundens situation.

Ventilhus för flyg är mer komplicerade komponenter än de som används inom andra områden, såsom hydraulik för entreprenadmaskiner till exempel använde Mapal över 130 olika specialverktyg för en enskild hustyp i det mest komplexa kundprojektet hittills. Tillverkningen involverar ofta mycket tunnväggiga detaljer då det är viktigt att minimera vikten inom flygindustrin.

Andra utmaningar inkluderar djupa hål med korsande hål eller spår som skapar intermittent bearbetning. Dessutom ger bearbetningen av denna sorts aluminium med sin låga kiselhalt, mycket långa spån som är svåra att bryta.

Mapal generic components

En annan generisk komponent som Mapal har utvecklat för marknadssegmentet flyg är en torsionslänk för huvudlandningsstället på flygplan. Den förbinder de två cylindriska delarna av landningsbenet. Denna design gör att stötdämpar-cylindern kan dras in och ut utan att vrida sig. Denna del finns även i olika utföranden.

Mapal använder sin medelstora exempeldetalj för att modellera alla verkliga krav. På grund av den höga belastningen är torsionslänkar gjorda av titan.

Materialets låga värmeledningsförmåga resulterar i höga temperaturer under bearbetning, vilket har en negativ inverkan på verktygets livslängd.

Förutom optimerad beläggning och eggpreparering, är rätt bearbetningsstrategi avgörande här.

Med de generiska komponenterna för flygindustrin utvecklar Mapal ett koncept som redan har bevisat sitt värde inom fordonssektorn. Även här identifierades krävande komponenter som kan bearbetas med Mapals verktyg. En stor del av fordonsteknologin täcks nu av lämpliga generiska komponenter. Med hjälp av generiska komponenter kan Mapal även demonstrera vad de är tekniskt kapabla till inom flygsektorn.

Hittar du inte vad du söker?

Kundservice är öppen mån-tors: 08–16:30 och fre: 08–16 (lunchstängt 12–13)
kontakt