MAPAL presenterar 2 nya PKD-verktyg för bearbetning av krävande detaljer
De flesta komponenter som används i moderna flygplan och helikoptrar är gjorda i aluminiumlegeringar eller kompositmaterial. Det kan också vara en kombination av dessa material. Detta beror på att man vill förhindra utmattning I materialet samtidigt som man har en låg vikt. När man bearbetar komponenter för flygindustrin, ligger fokus på processäkerhet. PKD-verktyg (polykristallin diamant) från Mapal uppfyller i hög grad detta krav och har en imponerande lång livslängd i kombination med hög kvalitet.
60 procent längre livslängd vid borrning av kompositmaterial
I konstruktionen av flygplan måste tusentals hål borras i komponenter av komposit som sedan monteras ihop med hjälp av nitar. Hårdmetallborr med diamantbeläggning används vanligtvis för detta, denna typ av borr är däremot inte lämplig för specialapplikationer. Kraven på verktygen måste skärpas ytterligare. Det handlar om extrema livslängder, processäkerhet och kvalité på hålen.
Mapal har utvecklat en ny PKD-borr för bearbetning av kompositmaterial så som CFRP (kolfiber-förstärkt plast) och flerskitsmaterial gjorda av hopmonterad aluminium och CFRP. Borren sticker speciellt ut tack vare sin spets i PKD. Hittills har de flesta borrar gjorts med en spets av hårdmetall och PKD-bestyckad i hörnen. Dock har delningen mellan hårdmetallen och PKD-flisan skapat instabilitet, vilket gör att man fått urflisningar vid lödfogen. Mapal har eliminerat detta problem med det nya verktyget.
PKD-skäret som är polerat på bägge sidor monteras i borrkroppen av hårdmetall. Detta gör hela verktyget mer stabilt. Borren centrerar sig självt mycket bra tack vare en spetsvinkel på 115°. Den uppdelade spetsvinkeln med 115°/ 80° garanterar gradfri utgång utan delaminering.
Borren övertygar inte bara med den höga processäkerheten utan också med bra livslängd. I detta exempel görs bulthål i en komponent till en helikopter. Komponenten består av 50 mm tjock CFRP. Verktygen som har används tills nu har en livslängd på 50 hål. Med högre skärdata och betydligt bättre kvalité på hålen, kan kunden borra över 80 hål med en diameter på Ø 19 med PKD-borren från Mapal – en ökning med 60 procent jämfört med borrar som har PKD endast på hörnen.
PKD grovfräs för torrbearbetning
Vid bearbetning av vingbalkar i aluminium till flygplan, bearbetar man bort en stor del av materialet.
För grovbearbetning av valv och fickor inuti vingen, har Mapal en hårdmetallfräs för detta som heter OptiMill-SPM-Rough i sitt program och den har redan bevisat sin prestanda många gånger. OptiMIll-SPM Rough kan endast köras med kylvatten.
Hårdmetallverktyg når sin gräns när det kommer till torrbearbetning av långspånade aluminiumlegeringar, sådana som används i flygplansdetaljer. Lösegg bildas mycket fort och verktygen utsätts för stort slitage.
Mapal såg en ökad efterfrågan på fräs för torrbearbetning bestyckad med PKD för bearbetning av valv och fickor utan att man fyller upp vingen med kylvatten. För att svara upp denna efterfrågan utvecklade man en sådan fräs.
Geometrin på den nya fräsen är på många sätt identisk med fräsen i hårdmetall. Den speciellt designade grovfräsningsgeometrin garanterar en mjuk gång och reducerar skärkrafterna. Den har också utmärkta rampningsegenskaper och värmeöverföringen till detaljen är minimal.
Tack vare mycket lång livslängd på PKD-fräsen vid torrbearbetning av långspånande aluminiumlegeringar, är dess användning betydligt mer ekonomisk. Payoff-tiden på detta verktyg blir väldigt kort.
För mer information kontakta oss!
info@vt.colly.se
08-703 01 00