Ny konisk pinnfräs – 4-skäriga C4LATB
Bearbetningskomponenter med svåråtkomliga och böjda ytor har alltid varit en utmaning, speciellt vid bearbetning av aluminiumlegeringar som används inom rymd- och bilindustrin. Sådana utmaningar har nu förenklats med ankomsten av den nya solida koniska hårdmetallpinnfräsen C4LATB från Mitsubishi Materials.
Mitsubishi Materials har utvecklat nya C4LATB för att stödja modern filosofi kring verktygsbanor och bearbetningsstrategier som utvecklas av ledande leverantörer av CAM-program. Som ett resultat har FoU-ingenjörerna på Mitsubishi Materials tagit fram den nya 4-skäriga pinnfräsen C4LATB, och med en konicitet på 4 grader minskas risken för kollision och ökar räckvidden.
Dessutom reduceras de fyra periferiskären mot toppen av pinnfräsen till en 2-skärig fullradiegeometri för förbättrad spånevakuering. Denna geometri har också visat sig producera mycket bättre ytor än konventionella produkter vid profilfräsning och för det mesta försvinner behovet av en extra finbearbetningsoperation, vilket medför kostnadsbesparing.
Den radikalt förändrade nya geometrin gör C4LATB till ett komplett verktyg som passar för spår- , vals- och kopierfräsning. För närvarande finns C4LATB tillgänglig i två längder, antingen med 70 mm totallängd och med skaftdiameter 6 mm eller som ett 75 mm långt verktyg med skaftdiameter 8 mm. Båda varianterna har 20 graders spiralvinkel och en effektiv skärlängd på 20 eller 30 mm. För att täcka behoven vid invecklade bearbetningsprogram finns nya C4LATB tillgänglig med en nosradie på 0,5 – 1 – 1,5 respektive 2 mm.
Denna högpresterande pinnfrässerie från Mitsubishi Materials har utvecklats för applikationer med höga hastigheter och högpresterande verktygsmaskiner. Den japanska verktygsspecialisten rekommenderar att den nya C4LATB används vid skärhastigheter i området kring 20 000 rpm med en bordsmatning från 600 mm/min till 5200 mm/min beroende på om kunden använder den nya C4LATB till vals-, spår- eller kopierfräsning.
4-skärig konisk pinnfräs som mot toppen övergår till en 2-skärig fullradiegeometri för förbättrad spånevakuering.